Zeven programmalijnen

De regiovisie en het activiteitenplan (2025-2028) vormen de basis van de hele ontwikkeling van STO Gorinchem/Altena STO-GOAL. Naast de overkoepelende ambitie van samenwerken en kennisdelen hebben de partners 7 ambities geformuleerd, die geconcretiseerd zijn in 7 programmalijnen.

  • Programmalijn “basis op orde” gaat met name verduurzamen: Eind 2028 is het beeld van de technische vmbo-scholen in de STO regio hetzelfde als nu, is de visie. De basis blijft op orde.

  • Met Programmalijn 2 versterken we bestaande doorlopende leerlijnen (DLL) en zorgen we ervoor dat techniekonderwijs up-to-date en aantrekkelijk blijft.

  • In Programmalijn 3 bouwen we voort op het succes van de Hotspots en breiden we uit met 6 Ontdekspots.

  • Om techniekonderwijs toekomstbestendig te houden, is het cruciaal dat techniekdocenten en instructeurs voortdurend hun kennis en vaardigheden ontwikkelen.

  • Om techniek een vaste plek te geven in het basisonderwijs, zet programmalijn 5 zich in om in 2028 technieklessen op de VO scholen voor basisschoolleerlingen aan te bieden, voor groep 3 t/m 8.

  • De techniekverwante vmbo scholen (op TL niveau) integreren meer divers en aantrekkelijk techniekonderwijs, wat zorgt voor betere doorstroom naar technisch mbo – De uitstroom naar technische opleidingen verhogen van 17% naar 20% in 2028.

  • Door pilotprojecten voor techniekverwante scholen – Stapsgewijze integratie van computational thinking in niet-technische vmbo-profielen.

Uit deze ambities zijn zeven programmalijnen tot stand gekomen:

  • 1 De basis blijft op orde

    De samenwerkende scholen brengen de basis van hun onderwijs op orde. Dit houdt in dat zij de juiste randvoorwaarden creëren om kwalitatief goed onderwijs te geven.  Lees verder.

  • 2 Voortzetten en herijken onderwijsaanbod vmbo en doorlopende leerlijnen vmbo-mbo

    Het huidige onderwijsaanbod van de scholen richt zich op verschillende aspecten van de techniek, met een focus op vakmanschap. Het aanbod is goed te noemen voor de huidige technieken en onderwerpen. Lees verder.

  • 3 Hotspots en ontdekspots

    Inclusief en toekomstgericht onderwijs – Meer leerlingen, ook buiten de technische profielen, maken kennis met techniek. De partners hebben de ambitie om het leren op de bedrijfswerkplek meer te integreren in het technisch vmbo. Lees verder.

  • 4 Professionaliseren van techniekdocenten en instructeurs

    Programmalijn 4 richt zich op de verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven, zodat docenten leerlingen optimaal kunnen voorbereiden op de arbeidsmarkt. Lees verder.

  • 5 Techniekpromotie voor het Primair Onderwijs

    De samenwerkende scholen vinden het belangrijk om kinderen en ouders in het primair onderwijs kennis te laten maken met techniek en technologie. Lees verder.

  • 6 Ondersteuning techniekverwante vmbo-scholen

    Ook in andere sectoren dan de techniek is steeds meer vraag naar mensen met een technische insteek. Voorbeelden zijn technologie in de zorg (zeer relevant voor de regio) en agrotechniek. Lees verder.

  • 7 Programmeren en computational thinking als basisvaardigheid voor elke leerling

    Programmalijn 7 richt zich op het aanleren van deze vaardigheden, zodat leerlingen niet alleen technologie begrijpen, maar deze ook kunnen beïnvloeden en toepassen. Lees verder.