Programmalijn 4 Professionalisering van techniekdocenten en instructeurs

Programmalijn 4: Professionalisering van Techniekdocenten en Instructeurs

Sterke docenten, sterk techniekonderwijs.

Om techniekonderwijs toekomstbestendig te houden, is het cruciaal dat techniekdocenten en instructeurs voortdurend hun kennis en vaardigheden ontwikkelen. Programmalijn 4 richt zich op de verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven, zodat docenten leerlingen optimaal kunnen voorbereiden op de arbeidsmarkt.

Onze doelen:

  1. Blijvende professionalisering – Techniekdocenten en instructeurs blijven up-to-date met de nieuwste technische ontwikkelingen.
  2. Sterke verbinding met het bedrijfsleven – Docenten werken samen met bedrijven om de praktijk de klas in te brengen.
  3. Gerichte ontwikkeling – Focus op de belangrijkste competenties in plaats van enkel het aantal scholingsuren.
  4. Inclusiviteit – Meer techniekverwante scholen betrekken bij professionaliseringsactiviteiten.

Hoe we dit bereiken:

  • Scholingsbehoefte in kaart brengen – Gebruik van de TOP-methodiek en een competentierubric per profiel.
  • Praktische trainingen en stages – Workshops, gastlessen, bedrijfsbezoeken en cursussen op maat.
  • Maandelijkse professionaliseringsmomenten – Kennisdeling tussen vmbo, mbo en hbo-docenten.
  • Integratie in functioneringsgesprekken – Professionalisering wordt een vast onderdeel van de docentenontwikkeling.
  • Samenwerking met andere programmalijnen – Computational thinking (PL7) en techniekverwante scholen (PL6).

Met deze aanpak groeien techniekdocenten en instructeurs mee met de technologische ontwikkelingen, en blijft het techniekonderwijs relevant en inspirerend!

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws.

Lees over de laatste STO-ontwikkelingen per regio. En bekijk alle STO-regio’s op de landkaart.

Hoe is de organisatie van STO-GOAL geregeld? Wie zijn erbij betrokken? Lees hier over de organisatie.