Nieuws

Sterk Techniek Ondersteunen, een kort impressie.

Ik kom de school binnen en sta direct in de aula. Leerlingen…
22 december 2022/door Cindy Ebben

Even voorstellen.. Peter Vink!

Mijn naam is Peter Vink en ik ben sinds 2021 verbonden als instructeur…
19 december 2022/door Cindy Ebben

Professionalisering loopt!

Met de feestdagen in het zicht loopt 2022 al weer snel naar zijn…
19 december 2022/door Cindy Ebben

mBot ingezet in het onderwijs!

Klas 1 bk op de Gomarus krijgt les programmeren tijdens de projectweken!…
18 oktober 2022/door Cindy Ebben

Programmeren en Computational Thinking

Programmalijn 7, programmeren en Computational Thinking

1.)…
18 oktober 2022/door Cindy Ebben

Meer handen voor de klas

De vmbo-afdelingen van een aantal scholen uit de regio, waaronder…
18 oktober 2022/door Cindy Ebben

Ze weten ons te vinden!

Een paar jaar geleden stonden we voor een bijzondere uitdaging;…
18 oktober 2022/door Cindy Ebben

Ontwikkelen van leeractiviteiten met drones

Ook in programmalijn 6 is het afgelopen jaar veel gebeurd. De…
18 oktober 2022/door Cindy Ebben

STO professionalisering onder collega’s

Wij zijn blij te kunnen zeggen dat steeds meer collega’s de…
4 oktober 2022/door Cindy Ebben

Korte terugblik op onze regio met een leuke afsluiting

Vlak voor de zomervakantie hebben alle programmalijnleiders gezamenlijk…
4 juli 2022/door Cindy Ebben

Samenwerking met bedrijfsleven en ondersteuning van Sterk Techniek Onderwijs Gorinchem – Altena is essentieel

Hoewel in Nederland het onderwijs gratis wordt aangeboden en…
29 juni 2022/door Cindy Ebben

Klankbordgroep STO-GOAL van start!

Klankbordgroep STO-GOAL van start!

Op 22 juni j.l. vond de…
29 juni 2022/door Cindy Ebben

Ontwikkelen van leeractiviteiten met drones

Ook in programmalijn 6 is het afgelopen jaar veel gebeurd. De meest recente ontwikkelingen richten zich op het ontwikkelen van leeractiviteiten met drones. In juni heeft een grote groep docenten van techniekverwante scholen de cursus dronetechniek gevolgd met het doel om een leerlijn dronetechniek te gaan ontwikkelen voor leerlingen in techniekverwante programma’s (zoals D&P, GL en TL).

In september zijn de werkgroep en ontwikkelgroep in de programmalijn in een gezamenlijke bijeenkomst geinformeerd over lesmateriaal voor dronetechniek en het organiseren van een (regionale) dronecup door Daniëlle Petit van FutureMindz. Een leerzame middag die heeft geresulteerd in een groepje scholen die dit jaar pilots gaan uitvoeren in hun school. Pilots waarin leerlingen kennis maken met mini-drones, programmeren en besturen en het bouwen van een hindernisbaan voor dronevliegen.

Afgelopen maandag 17 oktober heeft Gomarus het spits afgebeten. Zij hebben die middag een activiteit opgezet met leerlingen uit leerjaar 1. In het kader van een afsluiting van een Shakespeare project hebben zij in samenwerking met i-Lab en het Da Vinci college een dronerace georganiseerd. De dronerace bestond uit het afleggen van een parcours met zelfgebouwde obstakels met een DR 6 RC drone. De leerlingen mochten hun ouders, broertjes, zusjes, oma’s en opa’s uitnodigen om mee te kijken. De activiteit was een enorm succes. Er waren enthousiaste en fanatieke leerlingen die prachtige obstakels hadden gebouwd en uiteraard allemaal graag de race wilden winnen.

De ervaring die Gomarus heeft opgedaan wordt gedeeld in de werkgroep zodat dit schooljaar in meerdere scholen een dergelijk event georganiseerd gaat worden, met als doel: een eigen regionale (STO) dronecup permanent op de kalender zetten en misschien wel deelnemen aan de nationale Dronecup Finals met het thema Smart Cities in juni 2023.

De scholen in PL 6 gaan ervoor!

sterk_techniek_onderwijs

Foto’s: door leerlingen gebouwde obstakels Gomarus drone cup race

Demotraining docent professionaliseringstraject digitale geletterdheid en programmeren | 29 juni van 13:00 tot 14:30

Op 29 juni organiseren we voor geïnteresseerde docenten een korte sessie waarin je kennismaakt met het STO-GOAL professionaliseringsprogramma. We hopen dat je na deze demotraining geïnspireerd bent en je je wilt registreren voor het vervolgprogramma.

Tijdens de demonstratie laten we zien wat je allemaal kunt verwachten van het STO GOAL professionaliseringstraject dat gepland staat in het najaar van 2022. Je gaat hands-on ervaren waarom digitale geletterdheid en programmeren belangrijk is voor de leerling van nu, hoe je de leerlingen coached in het proces en welke technologie je kunt toepassen.

Tijdens de demo gaan we gebruik maken van STEAM Metaverse (AR en VR) een onvergetelijke ervaring die je de volgende dag meteen kunt toepassen in jouw les.

Wanneer: 29 juni van 13:00 tot 14:30 uur

Waar: Online via Teams

Aanmelden voor de demosessie kan via: https://forms.gle/eozdnYUzfnghDfp19

 

 

 

 

 

Steeds meer techniekervaringen voor onze leerlingen!

Wat is het fijn, dat er voor de leerlingen in onze regio weer mooie activiteiten opgepakt kunnen worden in het Techniekonderwijs!  Trots vertellen leerlingen in deze nieuwsbrief hoe zij levensecht leren in een hotspot Techniek.

Hoe meer activiteiten voor de leerlingen, hoe duidelijker de vraag wordt naar professionalisering.  Docenten schrijven zich in toenemende mate in voor technische trainingen, die georganiseerd worden door de daarvoor ingerichte werkgroep. Inmiddels hebben zij een nieuwe programmalijnleider, die zich in deze nieuwsbrief aan u voorstelt.

Goed en eigentijds technisch onderwijs vraagt om een kwalitatieve basisinrichting van iedere vmbo-school. Er is al héél wat gebeurd! Resultaten zijn in de scholen zichtbaar. In zulke mooie omgevingen is het fijn leren voor onze leerlingen! De werkgroep is er stevig mee aan de slag. In deze nieuwsbrief vertellen ze er u meer over.

Nu de 7 programmalijnen actief aan de slag zijn in onze regio, willen we ook graag betrokken mensen “van buiten” raadplegen voor goede adviezen. Daarvoor is een klankbordgroep in wording.

Jaarlijks bespreken we met elkaar of onze regio nog dezelfde arbeidsmarktvraag heeft. Het is belangrijk daarop aan te sluiten in de MBO-opleidingen en onze Vmbo-leerlingen goed te laten oriënteren op de belangrijkste werkvelden in onze regio. Lukt het ons om daarmee meer leerlingen te interesseren voor Techniekonderwijs? Kijk tot slot in deze nieuwsbrief naar de actuele doorstroomgegevens.