Nieuws

Steeds meer techniekervaringen voor onze leerlingen!

Wat is het fijn, dat er voor de leerlingen in onze regio weer…
20 april 2022/door Cindy Ebben

Samen sterk voor “de basis op orde”

Op woensdag 16 maart jl. heeft de werkgroep “De basis op orde”…
14 april 2022/door Cindy Ebben

Dag collega’s in het onderwijs,

 

Recent is mij…
14 april 2022/door Cindy Ebben

Leerlingen aan het woord over bedrijfsbezoek Van De Beek!

 

HOTSPOT

bij firma Van De Beek

 

Leerlingen…
14 april 2022/door Cindy Ebben

De stip op de horizon.. STO, de nieuwe leerweg en een nieuw lokaal!

De stip op de horizon.. STO, de nieuwe leerweg en een nieuw lokaal!

Hoe…
21 februari 2022/door Cindy Ebben

Maximaal

Maximaal

Of ik zelf een beetje verstand van techniek heb,…
21 februari 2022/door Cindy Ebben

Voorwoord nieuwsbrief februari

Leerlingen, docenten en bedrijven in actie!

STO-GOAL is weer…
21 februari 2022/door Cindy Ebben

De basis op orde

Voorstellen nieuwe programmalijnleider “De basis op orde”

Mijn…
21 februari 2022/door Cindy Ebben

De ontwikkeling van de techniekverwante scholen

De ontwikkeling van de techniekverwante scholen

In programmalijn…
21 februari 2022/door Cindy Ebben

Terug- en vooruitblik

Beste STO-belangstellenden,

Op de scheiding van het oude en…
21 december 2021/door Cindy Ebben

Hotspot zonnepanelen techniek uitgevoerd door 4e klas leerlingen bij Tibo-Veen

Vrijdag 12-11-2021 was de officiële start van de Hotspot Zonnepanelen…
16 december 2021/door Cindy Ebben

De Bedrijvensafari van 8 november

Op maandagochtend 8 november stonden 31 docenten, decanen en…
16 december 2021/door Cindy Ebben

Steeds meer techniekervaringen voor onze leerlingen!

Wat is het fijn, dat er voor de leerlingen in onze regio weer mooie activiteiten opgepakt kunnen worden in het Techniekonderwijs!  Trots vertellen leerlingen in deze nieuwsbrief hoe zij levensecht leren in een hotspot Techniek.

Hoe meer activiteiten voor de leerlingen, hoe duidelijker de vraag wordt naar professionalisering.  Docenten schrijven zich in toenemende mate in voor technische trainingen, die georganiseerd worden door de daarvoor ingerichte werkgroep. Inmiddels hebben zij een nieuwe programmalijnleider, die zich in deze nieuwsbrief aan u voorstelt.

Goed en eigentijds technisch onderwijs vraagt om een kwalitatieve basisinrichting van iedere vmbo-school. Er is al héél wat gebeurd! Resultaten zijn in de scholen zichtbaar. In zulke mooie omgevingen is het fijn leren voor onze leerlingen! De werkgroep is er stevig mee aan de slag. In deze nieuwsbrief vertellen ze er u meer over.

Nu de 7 programmalijnen actief aan de slag zijn in onze regio, willen we ook graag betrokken mensen “van buiten” raadplegen voor goede adviezen. Daarvoor is een klankbordgroep in wording.

Jaarlijks bespreken we met elkaar of onze regio nog dezelfde arbeidsmarktvraag heeft. Het is belangrijk daarop aan te sluiten in de MBO-opleidingen en onze Vmbo-leerlingen goed te laten oriënteren op de belangrijkste werkvelden in onze regio. Lukt het ons om daarmee meer leerlingen te interesseren voor Techniekonderwijs? Kijk tot slot in deze nieuwsbrief naar de actuele doorstroomgegevens.

Leerlingen aan het woord over bedrijfsbezoek Van De Beek!

 

HOTSPOT

bij firma Van De Beek

 

Leerlingen Dave, Arwin en Tom vertellen hoe zij deze dag ervaren hebben! 

Dave van Roon:

Dinsdag 8 februari zijn wij naar Van de Beek in Neerijnen gegaan; hier hebben wij ons ‘startend vakman’ gehaald dat ging zo in zijn werk: ‘s ochtends hebben wij theorie gedaan die wij nodig hadden bij de opdrachten van ‘s middags. Over deze theorie zijn we getoetst. De opdrachten die wij ‘s middags toegedragen kregen, waren kabels & leidingen opzoeken, kabels trekken. Onze groep begon met kabels trekken dit ging zo van start: eerst hebben wij onze helm en oranje werkkleding aangetrokken daarna zijn wij met een vacuümtank aan het werk gezet, we hebben een touw van de ene kant van de boring tot de andere kant gezogen. Aan dat touw hebben wij een lier vast gemaakt om de pijp erin te trekken deze lier trokken we in waarbij de pijp mee ging met behulp van een vlieter. Dit was de opdracht kabels trekken.

 

Bij het leidingzoeken hebben wij eerst een proefsleuf gegraven van 30 centimeter. Hierna hebben wij met de schep de rest van de kabels opgezocht waarbij we water, gas, elektriciteit en nog veel meer hebben gevonden. Daarna moesten wij de sleuf weer aanvullen met zand en de sleuf aanwakkeren. Dat was het einde van de dag bij Hot Spot Van de Beek. Het was een erg leuke en leerzame ervaring.

Mvg, Dave van Roon, 4 GB

 

Dinsdag 8 februari zijn we van de infra naar Van de Beek kabels en leidingen gegaan. Hier hebben we een kijkje mogen nemen op dit bedrijf en de manier waarop ze werken.

In de ochtend hebben we als eerste veel informatie gekregen over hoe ze hier te werk gaan en met welke machines. Nog voor de koffie hebben we een kleine rondleiding gehad over het bedrijf, waarna we nog even theorie kregen waar we een toets over hebben gekregen. Na de toets zijn we nog even in de werkplaats gaan kijken en hoe ze onderhoud plegen.

Toen was het etenstijd waarna we naar de praktijk gingen. Hier kregen we 2 opdrachten die we moesten uitvoeren in een groepje. Eerst moesten we een kabel trekken door een boring. Eerst met een touw en daarna een kabel, waar we die met een lier konden trekken. Toen we dit gedaan hadden konden we de kabel trekken en als laatste oprollen en opruimen. Toen gingen we naar de 2e opdracht waar we een proefsleuf moesten graven. De leidingen van gas, data en riool lagen tussen de 65 en 90 cm ongeveer. Daarna moesten we de gleuf weer dichtgooien en alles opruimen. Na nog wat te drinken, kregen we onze certificaat van een beginnend vakman. Na het bezoek van dit mooie en nette bedrijf waar we veel geleerd hebben, konden we weer met de bus naar school en zat de dag erop.

Infra

 

Verslag ‘Van de Beek kabels en leidingen’

Dinsdag 8 februari zijn wij op bezoek geweest bij Van de Beek kabels en leidingen. Hier hebben wij ‘s ochtends eerst een stukje theorie gehad en ‘s middags een stukje praktijk. Tijdens de theorie hebben wij uitleg gekregen over de verschillende kabels en leidingen in de grond en waar je allemaal op moet letten bij graafwerkzaamheden. Ook hebben wij een stukje geleerd over de werkvoorbereiding die moet getroffen worden voor een werk. Toen we alle theorie doorlopen hadden, kregen wij een kleine toets over de theorie. Deze had iedereen gelukkig met een voldoende afgesloten. Nadat we de toets hadden gemaakt kregen wij van kwart voor 12 tot kwart over 12 een rondleiding over het bedrijf en hierbij werd uitgelegd wat voor werk Van de Beek precies deed. Het bedrijf doet voornamelijk boringen maken voor kabels en leidingen onder wegen, sloten of sporen door. Tijdens de rondleiding werd ook nog een demonstratie gegeven over hoe lengtes PE aan elkaar gelast werden. Na de rondleiding kregen wij een lunch aangeboden van het bedrijf. De lunch bestond uit friet met daarbij een snack en een glas cola. Na de lunch begonnen we met het praktijkgedeelte. Het praktijkgedeelte bestond uit twee delen, namelijk: een leiding trekken door een boring en kabels vrij graven. Eerst begonnen wij met de leiding trekken door de boring. Op het oefenterrein was een boring aangebracht waar wij doormiddel van een lier een leiding doorheen moesten trekken. Dit moest in een paar stappen gedaan worden. Eerst moesten we met een vacuümtank een prop door de boring heen zuigen met daar aan een touw geknoopt. Aan dat touw moesten we vervolgens de lier knopen en dan terugtrekken. Aan de andere kant van de boring stond een haspelwagen met leiding erop. De leiding moesten we met een speciaal koppelstuk aan de lier verbinden. Nadat we dat gedaan hadden, kon de lier gestart worden om de leiding door de boring te trekken en toen de leiding aan de andere kant was, was de eerste praktijkopdracht afgerond. Bij de tweede praktijkopdracht moesten we met een kraantje kabels vrijgraven. Hiervoor was een klein oefenterreintje aangelegd met daarin kabels en leidingen. De kabels en leidingen die we tegenkwamen, moesten we dan noteren op een papiertje met de diepte van de kabel of leiding en wat voor kabel of leiding het was. Toen we deze opdracht ook hadden afgerond was de dag voorbij en kregen we een certificaat voor startend-vakman.

Arwin Aanen

 

Van de Beek kabels en leidingen

Alle leerlingen van de infra-kant van het Gilde zijn dinsdag 8 februari naar het bedrijf Van de Beek kabels en leidingen geweest. In de ochtend kregen we theorie en uitleg over het bedrijf. Daarna kregen we een rondleiding over het terrein van het bedrijf. Tijdens de rondleiding gingen we ook nog twee buizen aan elkaar spiegellassen. Toen gingen we weer terug naar de kantine om koffie te drinken en pauze te houden. Daarna kregen we een toets over de uitleg en theorie die we in de ochtend gekregen hadden. Na de toets kregen we middageten van het bedrijf dat bestond uit friet en een snack. In de middag hebben we twee praktijkoefeningen uitgevoerd. De eerste opdracht was een leiding door een mantelbuis heen halen. Daarvoor moesten we een touw vastmaken aan een stop en die stop werd dan vacuüm gezogen en dan had je het touw aan de andere kant van de buis. Dat touw maakte je dan weer vast aan een lier en zo trok je de lier naar de andere kant van de buis. De lier maakten we vast aan de leiding die trok de leiding door de mantelbuis heen. De tweede opdracht was leidingen en kabels zoeken. Daarvoor moesten we een sleuf van 30 cm graven met de minigraver en het laatste deel tot aan de kabels en leidingen moesten we scheppen. Daarna gingen we de sleuf weer dicht gooien en verdichten met de wackerstamper. Toen was de dag voorbij en gingen we nog wat drinken in de kantine en kregen we nog een tas mee met daarin een muts van het bedrijf en een certificaat ‘startend vakman gww’.

Gemaakt door: Tom Klop

 

Hotspot is een samenwerking met bedrijven en scholen

 

 

Voorwoord nieuwsbrief februari

Leerlingen, docenten en bedrijven in actie!

STO-GOAL is weer volop in bedrijf en actie. De eigentijds en innovatief ingerichte leeromgevingen op de vmbo-scholen motiveren leerlingen in het Techniekonderwijs. Het is zeker ook aantrekkelijk voor de vele PO-leerlingen, die zo’n omgeving wel uitdagend vinden en nu in hun keuzeproces zitten. Techniek biedt een mooie toekomst! Kiezen voor Techniekonderwijs geeft volop kansen!

Inmiddels heeft onze regio al een aantal Hotspots actief. De leerlingen leren in een bedrijf. De theorie en de praktijk komen direct bij elkaar. Leerlingen zien waar ze het voor doen, kunnen aan de slag met nieuwe technieken en dat motiveert enorm! De komende periode komen er weer een paar  hotspots bij.   Resultaat van mooie samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven, waar de leerlingen van mogen genieten.

De docenten zijn in actie met hun eigen scholing: een grote groep techniekinstructeurs uit onze regio volgen met elkaar een leergang in Rotterdam. Ook wordt ingeschreven op vakinhoudelijke cursussen om onze docenten up-to-date te houden. Binnenkort gaat een groep docenten zich stevig professionaliseren op alles wat met computational thinking en programmeren te maken heeft.  Enthousiaste docenten zijn het vertrekpunt. Samenwerken en uitwisselen, van elkaar leren in de werkgroepen staat centraal. Samen komen we verder voor mooier Techniekonderwijs voor onze leerlingen!

Het Primair Onderwijs schrijft volop in voor Technieklessen in het PO ondersteund door het STO-team uit onze regio. We bereiken alle leerlingen van de groepen 5 t/m 8, maar er worden ook al mooie lesmodulen ontwikkeld voor de groepen 3 en 4. Onbekend maakt onbemind. Maar onze PO-leerlingen vinden de weg naar Techniek héél leuk en leerzaam. Mooie opwarmer voor het vervolg.

De Techniekverwante scholen komen op stoom. Een inhoudelijk mooie inspiratietour heeft vele concrete ideeën aangereikt. Inmiddels hebben vele scholen concrete projectjes opgepakt. In combi met de Nieuwe Leerweg zullen ook deze doelgroep leerlingen de toekomst in de Techniek ontdekken!

In deze nieuwsbrief komen weer een aantal mooie concrete verhalen over de activiteiten binnen STO-GOAL voorbij. Zij dragen bij aan het belang van Sterk Techniek Onderwijs.

Ik wens u veel leesplezier!