De hybride docent; een combinatie van twee krachtbronnen

We zijn in de werkgroep ‘De basis op orde’ gestart met het vormgeven van de activiteiten om de basis van het technisch onderwijs op orde te brengen. Hoewel het technisch onderwijs in de regio goed te noemen is, is het nodig om te investeren in nieuwe machines, lokalen op te frissen en om nieuwe technieken te implementeren. Financiële middelen voortgekomen uit Sterk Techniekonderwijs (STO) maken deze verbeterslag mogelijk.

Een voorwaarde om de basis op orde te brengen heeft betrekking op de hoeveelheid begeleiding in de klas. Zijn er voldoende gekwalificeerde docenten en hoe is de samenwerking met het bedrijfsleven dat er voor kan zorgen dat het technisch onderwijs up-to-date blijft? In de werkgroep richten we ons onder andere op het principe van ‘meer handen in de klas’ op basis van de richtlijnen van VOION11. Dit is enerzijds nodig om veilig te kunnen blijven werken in de praktijklokalen en zorgt ervoor dat we leerlingen meer en beter kunnen begeleiden en coachen in de verschillende stadia van hun leerproces. Dit houdt dus in dat er ook voldoende deskundigheid beschikbaar moet zijn om de leerlingen goed te kunnen opleiden. Deskundigheid op het gebied van een goede begeleiding en coaching van onze leerlingen, zodat ze de aandacht krijgen die ze verdienen, maar natuurlijk ook op technisch gebied. Hoe blijven we op de hoogte van de technologische ontwikkelingen in de maatschappij die zich in een rap tempo laten opvolgen?

Om dit mogelijk te maken wordt ingezet op het werven en benoemen van onderwijsassistenten, (hybride) docenten en instructeurs. Verder is een intensievere samenwerking tussen scholen en bedrijfsleven van essentieel belang. Het inzetten van mensen uit het bedrijfsleven in het onderwijs – hybride docent – kan daar een antwoord op zijn. Wij weten hoe we moeten onderwijzen en de actuele technische kennis komt uit het bedrijfsleven. Een juiste combinatie van twee krachtbronnen.

“De hybride docent is van groot belang voor de toekomst van het onderwijs” stelt ook de redactie van de site www.onderwijsvanmorgen.nl op basis van uitgebreid onderzoek. Hybride docenten geven aan meer te doen wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Leerlingen krijgen docenten die de lesstof aan eigen praktijkervaringen verbinden. Leerlingen zijn doorgaans enthousiast over de lessen van hybride docenten omdat ze die praktijkvoorbeelden meenemen in de klas. Zo kunnen we met de inzet van hybride docenten het technisch onderwijs beter up-to-date houden, krijgen leerlingen een beter beeld van werk en samenleving en zijn docenten ook weer op de hoogte van de ontwikkelingen in het bedrijfsleven.

Het Willem Van Oranje College is dan ook blij met de komst van Mark de Weert die komend schooljaar gaat starten in de lessen bij het profielvak PIE bij ons op school. Mark is al sinds zijn 18e werkzaam in de metaaltechniek en heeft inmiddels meer dan 30 jaar ervaring opgedaan. Hij heeft verschillende opleidingen gevolgd gericht op de praktijk en theorie van de metaaltechniek. Mark is meesterlasser, visueel lasinspecteur en ‘vakidioot’ zoals hij zelf zegt. Hij is nu op een punt in zijn carrière gekomen dat hij graag zijn opgedane kennis en vaardigheden wil overdragen aan de nieuwe generatie. Mark helpt in zijn dagelijkse werk anderen met ‘tips & tricks’ en begeleidt lassers ‘in company’ om tot betere resultaten te komen.
Via een oproep van het Willem van Oranje College is Mark met ons in contact gekomen en hebben we plannen gemaakt om samen te werken op het gebied van lassen. Een groot aantal leerlingen van PIE en M&T kiest voor het keuzevak booglasprocessen. Het is de bedoeling dat Mark leerlingen begeleidt bij het uitvoeren van de opdrachten voor de theorie en de praktijk. Er is voor leerlingen en niet te vergeten ook voor docenten nog veel te leren van iemand met meer dan 30 jaar ervaring. We kijken uit naar een leerzame en mooie samenwerking!