Innovaties ‘BWI’ en ‘STO’ Gomarus met de expertise vanuit de samenwerking tussen de scholen in de verschillende leerlijnen

Bouw en infra hal
Bij Bouwen, Wonen en Interieur (BWI) hebben we een prachtige tak van boven- en ondergrondse infra. Dit resulteert in onderstaande mooie tuintjes die de leerlingen per kwart in tweetallen maken. Een kwart tuintje wordt door 2 leerlingen gemaakt, zodat er 8 leerlingen aan dit totale project werken. Het probleem is alleen dat als het gaat regenen tijdens het werk de leerlingen niet verder kunnen of als de les voorbij is en ze een prachtig zandbed klaar hebben het werk ’s avonds verregent. Dit is heel demotiverend. Om dit probleem op te lossen wordt over een deel van de buitenruimte een hal geplaatst van circa 11 bij 30 meter. Zo kan bij slechte weersomstandigheden de les gewoon door gaan. En de motivatie wordt vergroot.

De fundering ligt er al. We hopen de hal eind maart in gebruik te kunnen nemen.
Voor een gedeelte wordt ‘deze nieuwbouw’ betaald uit de subsidie- en reparatiegelden ‘Sterk Techniek Onderwijs (STO)’ en begeleid uit programmalijn 1, De basis op orde. Het resterende geld en arbeid – meer dan de helft – is gesponsord door onze bedrijven waar we erg dankbaar voor zijn! De bereidwilligheid van het bedrijfsleven is groot! Het geeft aan hoe het bedrijfsleven naar het onderwijs op de Gomarus kijkt. Samen zetten we alles op alles om van onze leerlingen vakkanjers te maken. In de hal kunnen we het hybride leren stimuleren. De bedrijven creëren in deze nieuwe ruimte hotspots, zodat we binnen de reguliere schooltijd optimaal gebruik kunnen maken van de ‘netto’ lestijd.

Sign en decoratie
Door onderzoek in de doorlopende leerlijn vmbo-mbo bemerkten we dat er met betrekking tot sign en decoratie nog verbetering nodig was. Vandaar dat we gaan starten met een keuzedeel meubelstofferen. Daarnaast hebben we een prachtige lasersnijder aangeschaft, die schoolbreed gebruikt kan worden tijdens de lessen. Alles in het werk om leerlingen te enthousiasmeren voor techniek en ze een steeds beter beeld te geven van al die geweldige beroepen die daartoe behoren.

We hopen dat het (vakgerichte) praktische onderwijs wat we geven steeds beter aansluit bij het bedrijfsleven en als zodanig als waardevol ervaren wordt door jongens en meiden.