Maximaal

Maximaal

Of ik zelf een beetje verstand van techniek heb, dat vroeg Damian me toen ik in juni zijn school bezocht. Hij, een vlotte gozer uit de 3e, straalt van enthousiasme als hij vertelt over het Huis van de Toekomst, over virtueel lassen en over de zelfgebouwde skelter waarmee hij met Indy en Ahmed dwars door de school had gereden. Hij vertelt dit aan mij, nieuwe bestuurder bij Stichting OVO, in zijn ogen wellicht een ietwat oudere vrouw in een nette jurk.

Hoe het zit het met mijn technisch vernuft, dat vroeg hij dus. Zijn verwachtingen leken niet bijster hoog. Dan maar meteen over naar het zwaarste geschut. ‘Ja, toch wel… ’.  Als kind uit een aannemersfamilie heb ik doorgaans een goed verhaal: in ons gezin kwam zowat iedere dag het hele bouwproces aan de keukentafel voorbij. Een zeker technisch inzicht, dat dicht ik mezelf wel toe. En ja, ik kan zelf olie bijvullen, voor het boren van een gaatje in de muur draai ik mijn hand niet om en onlangs lukte het me ook om de douche-afvoer ontstoppen. Maar oh wee, als de vaatwasser het begeeft of, erger nog, vorig jaar hield de verwarmingsketel er ineens mee op. Paniek in huis. Dan worden acuut hulptroepen ingeschakeld. En die hebben gelukkig écht verstand van zaken.

Er is nu al jaren op rij sprake van een tekort aan technisch talent. Eind 2021 meldde UWV 96.000 openstaande technische vacatures en 22.500 openstaande ict-vacatures. En ook voor onze duurzaamheidsambities moeten we het vooral hebben van nieuwe aanwas, nú al zijn tienduizenden extra mensen nodig in de energietechniek.

Dat onderstreept het belang van Sterk Techniek Onderwijs. De handen in elkaar slaan om in iedere regio eigentijds en uitdagend techniekonderwijs te ontwikkelen. Onderwijs dat jongeren over de streep haalt. Onderwijs dat bijdraagt aan een hogere maatschappelijke waardering voor al het vmbo- en mbo-talent. En laten we ons ook sterk maken voor voldoende en goede stageplekken, dan binden we onze jongeren echt aan de wereld van techniek.

De mooiste initiatieven komen tot stand waar scholen en bedrijven samenwerken om dit voor elkaar te krijgen. De Techniekloods voor basisscholen in Hardinxveld-Giessendam en het  Technasium in Gorinchem zijn inmiddels een begrip. En we zien hoe de eerste activiteiten van het kersverse I-lab leerlingen inspireren en wat de impact van al die STO-initiatieven nú al is in onze scholen.

Het talent bij onze leerlingen zien en dat volop kans geven tot ontplooiing. Dat is de essentie van goed onderwijs. Zo werken we als onderwijs aan een samenleving waar iedereen ertoe doet en zijn steentje kan bijdragen. In de missie van onze stichting wordt Alexander Rinnooy Kan als volgt geciteerd. ‘Een goed onderwijssysteem maximaliseert de relevante verschillen tussen individuen (voortkomende uit aanleg en talent) en minimaliseert de irrelevante verschillen (voortkomende uit sociale herkomst)’. Helemaal eens, maximaal!

Yolande Ulenaers, bestuurder a.i. Stichting OVO