De ontwikkeling van de techniekverwante scholen

De ontwikkeling van de techniekverwante scholen

In programmalijn 6 wordt door de scholen stevig ingezet op het innoveren en verbeteren van de leeractiviteiten gericht op techniek en technologie voor zowel de onder-als bovenbouw. Voor techniekverwante scholen is LOB een van de invalshoeken om leerlingen te boeien en binden voor techniek. De onderwijsprogramma’s die de scholen hebben (D&P, T&T, GL/TL) bieden mogelijkheden om ook profielgerichte leeractiviteiten te versterken met techniek.

Alle scholen hebben een plan van aanpak, een vertegenwoordiger in de werkgroep (schoolleiders) en een of meer vertegenwoordigers voor de ontwikkelgroep (docenten).

In de werkgroep werkten we aan visie en richting en is het plan van aanpak gemaakt, in de ontwikkelgroep richten we ons op het primaire proces. De ontwikkelaars trekken op hun school de STO-kar en proberen nieuwe projecten en activiteiten uit, evalueren die met elkaar en zorgen er zo voor dat vooral leerlingen merken dat techniek en technologie terugkomt in dat wat ze leren. Samen met de decaan wordt gewerkt aan het implementeren van LOB-activiteiten die daarbij passen (denk aan bedrijfsbezoeken bij technische bedrijven; stages bij technische bedrijven en praktijkgerichte leer- en LOB activiteiten in de school).

Voor de techniekverwante scholen biedt STO ook de kans om vooruitlopend op de komst van de nieuwe leerweg, te werken aan nieuw praktijkgerichte leeractiviteiten gericht op techniek en technologie.

Op elke school wordt er dus actief ontwikkeld en worden er kleine en grote pilots en projecten uitgevoerd. Zo is Erwin Loos op de Joost in Leerdam druk bezig om een aantal nieuwe leeractiviteiten uit te voeren in de bovenbouw. Onlangs heeft hij, volgend op de bedrijventoer die we met de deelnemende scholen hebben gedaan op 8 november 2021, een bedrijfsbezoek voor leerlingen opgezet bij Montapacking in Molenaarsgraaf.

Erwin vertelt:

Bij het vak D&P hebben wij de keuzemodule Logistiek. Om niet alleen maar vanuit de methode te werken, organiseerde ik een bezoek aan Montapacking in Molenaarsgraaf. Omdat zij een voorbeeld zijn voor werken op logistiek vlak. Ook was het belangrijk voor de leerlingen om te kijken wat werken in de logistiek inhoudt. Dus ervaring opdoen op de werkvloer. De toestemming werd gegeven door de directeur en leerlingen planden zelf verder het bezoek. Zij regelden de bus, namen wat lekkers mee en op vrijdag 14 januari was het zo ver. We werden gastvrij ontvangen en er volgde een korte presentatie in de bioscoopruimte. Hierna deden we een rondleiding doorheen het bedrijf en de leerling leerde hoe het proces van werken gaat in dit bedrijf. Tot slot deden de leerlingen nog een quiz waarbij er werd gestreden om een mooie prijs.

Tevreden en met een goed gevoel stapten we op de bus naar de Joost in Leerdam.

De meerwaarde van dit bezoek was om met eigen ogen te zien/ervaren hoe een bedrijf in de logistiek werkt. Ook was het leuk om de bot-technologie te zien. Dit versterkte ook mijn idee om robotica aan te bieden als keuzemodule voor D&P en mij verder te ontwikkelen om de automatisering door te zetten zoals die al in de bedrijven gaat. Voor iedereen die Logistiek/ondernemen aanbiedt, is dit bedrijf zeker de moeite waard om te bezoeken”(zie foto’s).

Een van zijn leerlingen maakte het volgende verslagje van het bezoek:

Vrijdag 14-01-2022 gingen wij, leerlingen van logistiek naar het hoofdgebouw van Montapacking. We vertrokken om 12:15 vanaf de Joost en gingen met de bus daarnaartoe. Toen we daar aan kwamen kregen we wat te drinken en wat te eten. Daarna gingen we een bioscoop in en daar kregen we uitleg over wat Montapacking is en wat het inhoudt en wat ze doen. Nadat we deze uitleg hadden gekregen, gingen we de fabriek in en kregen we een rondleiding door de praktijk om te zien hoe het echt werkt. We gingen eerst naar de plek waar de pakketten binnenkomen, we liepen door naar de mensen die de producten scannen en in het systeem zetten. We liepen toen naar een grote kar waar je de dozen vol met spullen opzetten. Daarna gingen we door en ruimte waar ook robots reden en je moest goed oppassen dat je niet werd aangereden door de robots maar gelukkig hadden de robots sensoren, waardoor dat niet gebeurde. Je kon aan de lampen van de robot zien welke kant hij  op ging. Daarna liepen we in een grootte ruimte waar ze de pakketten van de karren pakken die de robots kwamen brengen als je een product van de robot af pakte ging er een lampje branden in welke postvakje het moest doen als die groen brandde moest er nog wat bij. Blauw betekend dat het klaar is en bij rood, dan ben je te laat. Ze lieten ook zien hoe ze de batterij van de robots in de gaten houden en op welke gedeelte ze zijn. Toen was de rondleiding voorbij en gingen we een quiz doen over wat ze net hadden laten zien en verteld na de quiz gingen we nog wat drinken en kregen we nog een pakketje met wat spullen van Montapacking zoals een muts en chocolade gingen rond 14:10 weer met de bus naar school”.

 

Erwin geeft bovendien aan dat deze nieuwe activiteit goed bevallen is. De leerlingen hebben echt een beter idee gekregen van wat werken in de logistiek inhoudt en ook wat meer gezien van hoe robots in de praktijk gebruikt worden. Hij is daarom ook aan de slag om komend jaar meer te gaan doen met Robotica in zijn praktijklessen en ook de onderbouw daarop te gaan voorbereiden. Mooie stappen dus op de Joost!

 

Op Curio Prinsentuin Andel hebben ze ook contact met het bedrijfsleven om hun leerlingen voor te bereiden op het werk in het Groen. Een van de keuzevakken is booglassen (als hovenier/tuinman is dat een hele fijne vaardigheid om in je rugzak te hebben). De school heeft in principe voldoende faciliteiten om het vak “praktisch booglassen” aan te bieden aan de leerlingen die het kiezen. Zij maken heel bewust de keuze om juist voor dit vak een samenwerking aan te gaan met het bedrijfsleven. Vooral ook om de leerling meer het gevoel en beleving mee te geven van het werken op werkvloer in deze sector, een authentieke werkervaring dus.  Daar komt bij dat ze daar ook qua techniek met lasrobots en automatiseren heel ver zijn, en leren in het bedrijf dus echte meerwaarde heeft voor de leerling. Dit zijn geen verplichte eindtermen maar wel heel zinvol om de leerling mee te geven.

 

Gerrit zegt zelf het volgende over het praktisch booglassen:

“Met het vak; “praktisch booglassen” zijn wij dit schooljaar een samenwerking aangegaan met BBC in Giessen. BBC is een betonijzer buigcentrale. Zij lassen constructies van staal die uiteindelijk in het beton verwerkt worden. Dit doen ze voor bruggen, sluizen en funderingen.

Met het bedrijf hebben wij afspraken gemaakt over de werkzaamheden die onze leerlingen daar mogen doen. Zo krijgen ze uitleg over de lasapparatuur die ze daar mogen gebruiken. Ze lassen zelf aan een constructie die op dat moment gemaakt wordt. Ook krijgen ze uitleg over de lasrobot die daar gebruikt wordt. Daarna voeren ze kwaliteitscontrole uit van een door de robot gelaste constructie. Alle leerlingen die praktisch booglassen hebben gekozen mogen een keer naar dat bedrijf om daar een middag door te brengen i.p.v de lessen op onze school te volgen. Fantastisch om te zien hoe enthousiast alle leerlingen terugkomen na zo’n middag”. (zie ook bijgevoegde foto’s).

Dit zijn maar twee scholen uit een programmalijn die bestaat uit 11 scholen. Allemaal hebben zij hun eigen ontwikkeltraject, en allemaal maken zij stappen om sterk techniekonderwijs te ontwikkelen binnen de eigen context en mogelijkheden.

De programmalijn bestaat uit de volgende scholen:

De Schans  (vmbo D&P en ZW), het Altena college (mhv),  Curio Prinsentuin Andel (vmbo groen), Willem van Oranje (vmbo TL), De Joost (vmbo D&P en ZW), het Heerenlanden (mhv), Gomarus (TL), Uilenhof (vmbo D&P), fortes Lyceum (TL talentklas Art Factory) en Calvijn College (vmbo D&P)

 

In een volgende nieuwsbrief presenteren we graag meer mooie voorbeelden van de ontwikkeling op een of meer van de andere scholen in de programmalijn.

Els van Osch, Programmalijnleider PL6