De zoektocht naar een passend werkstuk

Voor mijn eerste werkstuk heb ik gekozen voor de ventilator met een bimetalen schakelaar wat de leerlingen in ongeveer 3 uur konden maken. Het is een werkstukje waarbij een waxinelichtje het bimetaal verwarmd waardoor de ventilator gaat draaien en het vlammetje uitblaast. Aan bod komt de stroomkring, bimetaal, monteren, solderen en het omgaan met verschillende gereedschappen. Omdat je tijd beperkt is moet een en ander prefab meegenomen worden om het in de beschikbare tijd te kunnen maken. Op een paar basisscholen is het werkstuk uitgeprobeerd en in de werkgroep is feedback gegeven. Leerlingen zijn enthousiast over dit werkstuk waarbij ze met gereedschap een eigen product maken. Het eerste jaar heb ik veel van deze lessen gegeven.

In onze werkgroep hebben wij nagedacht hoe wij leerlingen langer met techniek bezig kunnen laten zijn en de leerkracht hiermee kunnen ondersteunen. Bij de lessen van groep 7 en 8 komen wij in de klas en sommige leerkrachten doen dan mee, maar lang niet allemaal. Het valt niet mee om als leerkracht een techniekles te geven. Besloten werd om voor groep 5 en 6 een opdracht te maken aan de hand van 7 stappen. Leerkrachten kunnen uitleg krijgen over de 7 stappen. Bij stap 5 komt een docent van de werkgroep het werkstuk maken en kan de leerkracht de laatste stappen afronden.

       

In een filmpje zag ik een robot die in de bediening van een restaurant ingezet werd. Dat bracht mij op het idee om een robot te laten bedienen in een verpleeghuis. Leerlingen van groep 5 en 6 mogen hun eigen robot ontwerpen en maken. Bij stap 5 kom ik naar de school en gaan de leerlingen een robot programmeren. Ik heb een plattegrond gemaakt van een verpleeghuis waarin kamers zijn getekend en een keuken. De leerlingen krijgen de opdracht om een ontbijt te brengen vanuit de keuken naar de bewoner en weer terug. Een andere opdracht is dat dezelfde robot een tuin moet maaien waarin een zwembad en bomen staan.
Ook dit idee is eerst in de STO groep besproken en er zijn de opdrachten bijgeschaafd. Daarna is de les uitgeprobeerd bij verschillende basisscholen en de input daarvan is meegenomen.Inmiddels ben ik bezig om een werkstuk te ontwikkelen voor groep 3 en 4. Mijn eerste idee was om een robothand te maken, maar dat is lastig voor deze doelgroep. Je hebt maar drie uur de tijd om het werkstukje te maken. Nu wordt het waarschijnlijk een kruiwagen met daarbij de uitleg over hefbomen. Als het prototype gemaakt is bespreken we dit in de STO groep en gaan we dit weer uitproberen op een basisschool.
Werkstukken ontwikkelen voor de bassischool een uitdagende, leuke klus!Theo van Tilborg (docent Willem van Oranje College)
Werkgroep Techniekpromotie op de basisscholen Sterk Techniek Onderwijs Gorinchem – Altena.